שירותים לחתול עם מצע של שבבי עץ

מצ שבבי עץ במקום חול לחתולים

שירותים לחתול עם מצע של שבבי עץ

מעבר לשימוש במצע כופתיות (שבבי עץ דחוסים - Pellets)
פתרון בריא יותר, נקי יותר, אקולוגי וחסכוני


הערה חשובה: איני מתמחית בגידול חתולים או בסוגי מחלות וחומרים מסוכנים, אני רק מביאה כאן גם תרגום של מה שקראתי באנגלית וגם דברים שהבנתי מעיון בנושא באתרי אינטרנט שונים מתוך כוונה לעזור לחתולאים הישראלים להבין את השיטה בשפה העברית. כל מה שכתבתי הוא על דעתי בלבד ואין להתייחס לדברים שנכתבו כעובדות מוחלטות או מדעיות. בעת כתיבת הדברים עדיין לא עברתי לשיטה זו. עברו חודשיים, הצלחתי במעבר ואני מאושרת. 


מאז שאימצתי את רַן, שבניגוד לאנה הבריטית (גם מאומצת) הוא חתול ג׳ינג׳י פעיל ושובב, כל הבית שלי התמלא בחול. הוא אפילו מביא את החול שנדבק לו לרגליים אל תוך המיטה שלי. כשהוא נכנס לשירותים שומעים בכל הבית את רעשי כיסוי היציאות שלו ואם השירותים לא היו מכוסים, אני בטוחה שהיה נוצר איזה הר של חול בצד השירותים. המצב הזה בלתי ניסבל עבורי, החלטתי לחפש פתרונות למצע אחר שימנע את כל הלכלוך הזה ואז נתקלתי בסרטון של יובל רווה בקבוצת הפייסבוק ״חתולים ונהנים״ בו הוא מסביר על יתרונות השיטה, כיצד להכין בעצמכם שירותים מתאימים והיכן לרכוש מצע של כופתיות בעלות נמוכה הרבה יותר ממצע הכופתיות אשר מוצע בחנויות לחיות מחמד.


לאחר צפייה בסרטון החלטתי לחקור את העניין לעומק ולצערי הרב בעוד שמצאתי מידע רב באנגלית, הן על השיטה והן על שירותים המתאימים לשיטה זו, לא מצאתי מידע רב בעברית, כל שכן על שירותים ייעודיים לשיטה זו כאן בארץ. נכון, אפשר לשים את המצע בתוך כל ארגז, אולם אם רוצים להשתמש בשיטה במיטבה צריך ארגז עם מסננת המתאימה לכופתיות עץ (הרחבה בהמשך). 


את המידע העיקרי לחשיבות המעבר לכופתיות עץ ועל שירותים מתאימים מצאתי בסרטון נהדר ביוטיוב (באנגלית) אותו הכינה גברת מקסימה בשם סוזאן יונגמן (Susan Youngman) המגדלת חתולים למכירה בארה״ב ושמקפידה מאוד על שימוש בחומרים שאינם יכולים לסכן את החתול. הסרטון מסביר בצורה פרטנית וטובה מדוע כדאי לעבור לשיטה זו, מה לרכוש וכיצד לעשות זאת. מן הסתם יש חילוקי דיעות על דברים שונים שהיא אומרת לגבי סיכונים בשימוש בסוגי החול הקיימים בשוק, אולם אני סומכת על המחקר שלה ועל מה שהיא אמרה מה גם שזה נשמע לי הגיוני.


כדי לעזור לחתולאים הישראלים להבין מה נאמר בסרטון באנגלית, תרגמתי את מרבית הדברים שנאמרו בסרטון ושילבתי בינם לבין שאר הדברים שקראתי ברחבי הרשת והקשורים למצע זה. מאחר והכתוב מבוסס על צפייה בשני הסרטונים, הייתי מציעה קודם לצפות בסרטונים ורק אחר כך לקרוא. 



הסברים על הנאמר בשני הסרטונים


מצע כופתיות משבבי עץ

הדבר העיקרי הוא שהחלפת החול למצע של כופתיות עץ העשויות מנסורת דחוסה, בריא יותר, נקי יותר וחסכוני בצורה משמעותית. 


דוגמאות לחומרים מסוכנים הנמצאים בסוגי חול שונים:

גם אם החתול לא אוכל באופן ישיר חומרים מסוכנים, צריך לזכור שחתולים תמיד מתנקים, מלקקים את כפות רגליהם לאחר עשיית הצרכים וכך עשויים חומרים אלו להיכנס לגופם.


חול מתגבש (Clumping Litter) עשוי להיות רעיל לחתולים מאחר והוא מכיל שני חומרים רעילים: 

1. בנטוניט נתרני (Sodium bentonite)
חומר זה מתרחב וגדל במאות אחוזים לאחר שנרטב (ועל כן מומלץ לא לזרוק אותו לשירותים) ואם החתול יבלע אותו זה יכול להתרחב בתוך גופו ולהזיק למערכת העיכול ולגרום לחסימת מעיים.

2. אבק סיליקה גבישית - אבק של צורן דו חמצני (Crystalline silica dust) - עשוי מצורן דו-חמצני שנקרא גם סילקה (Silica). 

כולנו נתקלנו בשקיות עם סיליקה ג׳ל (Silica Gel) במוצרים רבים שאנו קונים, הם שם כדי למנוע לחות. זו שקית לבנה קטנה שעליה כתוב לא לאכול ולזרוק. השקית מכילה גרגרים קטנים שנראים כמו כדורי פלסטיק. יש להרחיק שקיות אלו מבעלי חיים ולמנוע גישה אליהם בעיקר כשהשקית נמצאת ביחד עם מוצר מזון מאחר והיא סופגת את ריח המזון ואז חיית המחמד מנסה לאכול אותה.


אבק סיליקה גבישית לעומת זאת, שהוא מה שמוסיפים לחול מתגבש, ידוע ומוכר כגורם למחלה בשם סיליקוזיה ונחשב לחומר מסרטן. אבק זה עשוי להישאף בזמן שהחתול חופר או מכסה את צרכיו. 


3. תירס (Corn)

מצאתי מספר טענות לגבי מוצרים אלו. מרבית המוצרים שמכילים או עשויים מתירס, מיוצרים מתירס שגדל בארה״ב שלרב הוא מהונדס כדי שהצמח לא ימות בעת הריסוס ועל כן חול המכיל תירס עשוי להכיל גם חומרי הדברה. בנוסף, כשמצע של תירס רטוב וחם הוא הופך למצע בו עשויים להתפתח בקטריה, חרקים ועובש שמזיקים לחתולים. 


בהרבה מקומות נטען שבליעה ושאיפה של חומרים אלו נעשית בכמויות קטנות מאוד, אולם מי רוצה לקחת סיכון? איני באה להתווכח עם אף אחד, שוב, אני רק כותבת על דברים שקראתי ואשר מחזקים את דעתי לעבור לכופתיות שבבי עץ. 


כופתיות העץ שסוזאן קונה עשויות מעץ אורן (חשוב!) והפרט החשוב ביותר הוא שהן מיובשות בכבשן (Kiln Drying). הסיבה לכך היא ששמן אורן רעיל לחתולים. ייבוש בכבשן נעשה בטמפרטורה כל כך גבוהה אשר גורמת לאידו מוחלט של שמני האורן. לא הצלחתי למצוא את המידע על ייבוש בכבשן באתרים שונים בהם מוכרים מצע של שבבי עץ לחתולים.


הכופתיות מתפרקות לאבק נסורת ברגע שהשתן נוגע בהן. את האבק הזה מסננים אל תוך שקית ביחד עם הצואה (אותה מנקים עם כף רגילה לניקוי חול שיש בה פתחים מספיק רחבים שיאפשרו לסנן את הכופתיות העץ) וזורקים לפח. למרות שניתן לזרוק את הכל לשירותי אדם, מצאתי אזהרות רבות ברחבי האינטרנט המתנגדות לכך בגלל מספר סיבות בריאותיות ואקולוגיות בהן לא התעמקתי.


יובל רווה המליץ בסרטון שהכין לרכוש בארץ כופתיות של חברת Holzindustrie Schweighofer.

כופתיות אלו עשויות מעץ אשוחית שהוא ממשפחת האורניים ובייבוש בכבשן (התקשרתי לייבואן לוודא).


כופתיות עץ שבבי עץ


כופתיות עץ HS אוסטריה 15 ק''ג
מחיר - כ־40-45 ש״ח. 

גודל הכופתיות: 40 מ״מ אורך / 6 מ״מ קוטר

ניתן לרכוש בחברת פיל - (פתרונות ירוקים לחימום)

או באתר KSP





על השירותים

הסרטון של יובל רווה מסביר כיצד כיצד תוכלו להכין בעצמיכם שירותים המתאימים לכופתיות עץ (לינק למעלה). כפי שציינתי בתחילה, למרות שבארץ מוכרים כופתיות עץ ייעודיות בחנויות בע״ח (בשקיות הרבה יותר קטנות והרבה יותר יקרות), לא מצאתי שירותים ייעודיים לשיטה זו ומשלוח של השירותים שסוזאן ממליצה בסרטון עולה הון תועפות. למשל, שירותים סגורים גדולים באמזון ארה״ב, עולים $54, אך עם המשלוח זה יעלה לנו $229. מצאתי בחיפושיי שירותים עם מסננת כזו או אחרת, אך הם מתאימים לסינון חול מתגבש ולא לכופתיות עץ שכן חורי המסננת גדולים מדי והכופתיות ייפלו דרכה. הרעיון הוא לסנן את הכופתיות כך שהן אלו שיישארו במסננת או בכף הניקוי ואילו מה שמסונן הוא הלכלוך. אם מצאתם שירותים שכן מתאימים, אשמח לשמוע בתגובות.


יש לציין שניתן להשתמש בשירותים רגילים, ללא מסננת ובעזרת כף ייעודית לסנן את האבק ישר לשקיות או לשירותים ופעם בכמה זמן לשטוף את הקופסאות. צפו בסרטון המדגים כיצד לנקות שירותים רגילים פתוחים, עם או בלי מסננת.


השירותים מורכבים משני חלקים:

1. ארגז לצרכים עם מסננת - חלק עליון - מסננת עם חורים בגודל המתאים לכופתיות עץ כך שהן לא יוכלו ליפול דרכן,


2. ארגז לצרכים סטנדרטי - חלק תחתון - לשם נופלת האבקת נסורת. 


בסרטון של סוזאן היא לא מסתפקת במבנה השירותים שהיא קונה. היא למעשה מרכיבה את השירותים באמצעות הסרת המגירה והנחת השירותים על ארגז צרכים סטנדרטי תחתון. היא מסבירה שהסיבה לכך היא שהמגירה אינה מספיק גדולה כדי להכיל כמות גדולה של אבק נסורת והיא גם מרפדת את המגירה בפד גדול לאיסוף האבקה ולקליטת השתן - בארץ זה נקרא ״פדים לאימון צרכים״. החלק התחתון צריך להיות מעט יותר גדול מהחלק העליון כך שמצד אחד הוא יוכל להיכנס פנימה אך לא עד הסוף, זאת כדי להשאיר רווח בין החלק העליון לחלק התחתון שם תיצטבר האבקה. 


להלן לינקים מתוך הסרטון למוצרים שהיא קונה:


לינק לשירותים עליהם סוזאן דיברה בסרטון (שימו לב!!! עלויות המשלוח לארץ מטורפות):

1. שירותים סגורים

2. שירותים פתוחים


פדים לאימון צרכים - ניתן למצוא במקומות רבים, בחיפוש שעשיתי בזאפ, מצאתי מארזים גדולים בהם פד אחד נמכר במחיר של כ־1 ש״ח ליחידה. 


ניסיתי לחשוב כיצד להכין לבד שירותים סגורים שייתנו לי את הפתרון של סוזאן. ליובל יש פתרון מצויין לשירותים פתוחים. אבל אני לא יכולה שהשירותים יהיו פתוחים כי רַן החתול יעיף הכל החוצה. אז החלטתי לחרר את השירותים הסגורים שיש לי עם מקדחה. לפני שהתחלתי, קניתי ארגז תחתון מתאים ובדקתי שהוא מתאים. השתמשתי במקדח ברוחב 7 מ״מ ולאחר מכן במקדח שיוף כדי לנקות את השאריות ואת מה שלא הצליח פשוט משכתי עם היד. הנה תמונות של התהליך והתוצאה:


הכנת שירותים למצע של שבבי עץ/כופתיות

קדיחת חורים                הוספת הכופתיות וחיבור הארגזים                תוצאה סופית



העברת החתול ממצע אחד למצע של כופתיות עץ

לקח לי כחודש עד שהצלחתי להעביר את החתולים ממצע של חול למצע של כופתיות. הבעיה הייתה בעיקר בגלל אנה החתולה שהיא פרימדונה לא קטנה ועל כן עשיתי זאת באמצעות ערבוב בין החול לכופתיות כפי שמתואר כאן למטה באחד הסעיפים. זה לא היה נח כי אלו שיטות שונות לחלוטין אבל לאחר חודש החלפתי את החול. ביום בו החלפתי את החול אנה הטילה את מימיה בסלסלת העיתונים שיש לי בשירותים (נקמה על השינוי?). נבהלתי. אבל זה קרה רק פעם אחת והיא הבינה. הכופתיות שמתפרקות לאבק לא מותירות שום ריח של שתן, והבית נקי מהחול שרַן היה מפזר בכל הבית. אין מאושרת ממני (בתמונה: אנה ורֵן). 



להלן מספר עצות שסוזאן כתבה:

  • ייתכן שתצטרכו להכניס את החתולים או את הגורים לחדר קטן בזמן המעבר או לחילופין את החתול שמתקשה בו. 
  • העבירו חלק מצואה קיימת אל תוך מצע הכופתיות. זה יעזור לו להבין שזה המקום לעשות את צרכיו.
  • ישנו תוסף טבעי שניתן להוסיף למצע כדי למשוך את החתול להיכנס לשירותים. איני יודעת אם הוא נמכר בארץ אך זה תוכלו לראותו כאן באמזון.
  • הוסיפו את הכופתיות עץ למצע הקודם שלהם כדי להרגיל אותם לאט לאט לתחושת הכופתיות בכפות רגליהם (בחרתי באפשרות זו כשלאט לאט הוספתי יותר יותר כופתיות עד שהחלפתי הכל). 
  • הפסיקו לאט לאט לנקות את השירותים הישנים.
  • לאחר שתבחינו שהחתולים עבור להשתמש במצע החדש, תוכלו להוציא את השירותים הישנים.
  • היו סבלניים וזכרו שחתולים, כמו בני אדם, אינם אוהבים שינויים.
אשמח מאוד לקבל תגובה על כל דבר שיכול לתרום למאמר הזה. לינקים, רעיונות וכו׳. בכל מקרה, שיהיה בהצלחה למי שמחליט לעבור, אני באמת חושבת שזו השיטה הכי טובה אבל גם מבינה שלא תמיד זה מצליח עם חתולים שהתרגלו למצע אחר וכמובן תמיד קיימת אפשרות שחתול יהיה אלרגי ועל כן גם אם נראה שמצע מסוים הוא הכי כדאי, תמיד כדאי לשים לב.

אני רוצה להודות ליובל רווה וסוזאן יונגמן על האישור להשתמש במידע ובסרטונים שהם הכינו.

שלומית

תגובות

  1. פתרון מעולה! גם אני חוררתי את השירותים הסגורים של החתול שלי והריח והנקיון בבית הם שמיים וארץ! אני עדיין קונה שבבי עץ מחנויות חיות וצריך להתחיל לקנות בסטוקים מהמקומות שפרסמת כדי להוזיל עלויות. אבל אחרי המון נסיונות של פתרונות אחרים זה בהחלט הכי טוב שמצאתי

    השבמחק
    תשובות
    1. לגמרי! פשוט תענוג. ממש מומלץ לקפוץ למושב אמונים פעם בחצי שנה או יותר ולקנות כמה שקיות. זה חיסכון עצום.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

DJ MUGZEMET PLAYLISTS LINKS

המסע שלי בצל הכאב הכרוני